مینی کامپیوتر یا مینی پیسی

پس از پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از کامپیوتر ها به نام مینی کامپیوتر ها معرفی شدند .مینی پیسی یا مینی کامپیوتر یک نوع کامپیوتر با ابعاد کوچک تر نسبت به یک کامپیوتر معمولی می باشد که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بیشتر امکانات یک کامپیوتر معمولی را داراست .در برخی کشور های دیگر مینی کامپیوتر ها را با نام دیگر ان یعنی نت تاب نیز می شناسند. مینی کامپیوتر ها مزیت هایی نسبت به کامپیوتر های معمولی دارند که به بررسی انها می پردازیم.



تفاوت مینی کامپیوتر و کامپیوتر :

همانطور که گفته شد مینی کامپیوتر هاردر ابعاد فوق العاده کوچک تر نسبت به کامپیوتر ها عرضه می شوند.

دقت در طراحی این مینی کامپیوترها بسیار بالا بوده تا بدین وسیله بتوانند تمام قطعات اعم از پردازنده، رم مادربورد،  هیت‌ سینک، فن خنک‌کننده و … متناسب با ابعاد ان ساخته و در کنار یکدیگر جای داده شوند که این امر به کمک پیشرفت تکنولوژی و کوچک تر شدن قطعات کاربردی در یک کامپیوتر میسر شده است.

برای مثال، در طول روز به مکان های مختلف  برای کار به بانک ها شرکت ها و… رفته و شاهد هستیم که تمام کار های اداری به وسیله ی کامپیوتر ها و نرم افزار های نصب شده روی انها انجام میشود تا دارای دقت لازم باشند و کار ها سریع تر انجام شوند.

حال اگر برای یک محیط اداری به جای استفاده از کامپیوتر های بزرگ از مینی کامپیوتر ها استفاده شود از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر خواهد بود. اما دلیل ان چیست؟

امکانات مینی کامپیوتر ها :

علت اقتصادی بودن ان، کم حجم بودن مینی کامپیوتر ها نسبت به کامپیوتر ها، مصرف انرژی بسیار کمتر، جابجایی اسان تر برای تعمیر و امکانات بالا نسبت به قیمتشان میباشند.

وقتی به جای کامپیوتر های بزرگ از مینی کامپیوتر ها در محیط های کاری استفاده شود، فضای بیشتری باقی می ماند که البته در محیط های شلوغ از جمله دفاتر پست بانک ها و…این تفاوت بیشتر به چشم می­خورد. مصرف انرژی مینی کامپیوتر بسیار کم تر ازکامپیوتر های بزرگ بوده و این امر باعث کاهش چشمگیر مصرف برق یک مجموعه در مصارف صنعتی بوده است. این مینی کامپیونر ها حتی نیاز به کابل های زیاد ندارند و به راحتی به مانیتور ها وصل میشوند.

از جمله کاریرد های مینی کامپیوتر می توان به این نکته اشاره کرد که قابلیت اتصال به اینترنت به صورت بی سیم و به صورت کابل LAN را دارا می باشند و سرعت بسیار خوبی را به کاربر ارایه می­دهند.

اکثر مینی کامپیوتر ها دارای خروجی HDMI بوده تا بتوانند به راحتی با سرعت بالا و کیفیت بالای تصویر را پردازش کنند.(تا کیفیت تصویر ۴K نیز می­توانند پشتیبانی کنند)

به این نکته هم باید اشاره کرد که برای کاربران هزینه ها یک فاکتور بسیار مهم می باشد. این کاربران برای هزینه ی کمتر، یک کامپیوتر متناسب با نیاز کار خود تمام قطعات را به صورت جداگانه خریداری میکنند و انها را در یک کیس اسمبل میکنند اما ممکن است این قطعات خریداری شده برای کامپیوتر در یک سیستم همخوانی نداشته باشند و نتیجه مطلوب را به کاربر ندهند و یا حتی با توجه به بازار کنونی که قیمت ها از تعادل درستی برخوردار نیستند این کار بسیار دشوار بوده و باعث پرداخت هزینه گزاف شود اما راه حل چیست؟

مینی کامپیوتر ها به صورت کامل و اماده متناسب با انواع نیاز ها در شرایط مختلف جمع اوری شده و با انتخاب مینی کامپیوتر مورد نظر خود در هزینه و زمان صرفه جویی کرده و هیچگونه نگرانی برای هماهنگ بودن قطعات سیستم وجود ندارد.

به این مورد هم می توان اشاره کرد که مینی کامپیوتر ها نیز همانند کامپیوتر ها قابل ارتقا می باشند (رم و هارد) که یکی از نقاط قوت این محصول به حساب می اید.


ارزش خرید مینی کامپیوتر ها:

مینی کامپیوتر ها با سخت افزاری قدرتمند در محیط های اداری نیز به راحتی قابل استفاده می باشند و با قیمتی مناسب تر نسبت به کامپیوتر های معمولی عرضه می شوند و در قبال ان کیفیت یک کامپیوتر بزرگ را در قالب یک کامپیوتر بسیار کوچک به نمایش می گذارد.

با توجه به نیاز ما از کامپیوتر هزینه ای برای ان پرداخت می کنیم. به طور مثال اگر کسی برای بازی با گرافیک بالا یا نرم افزار های طراحی مهندسی از کامپیوتر استفاده کند باید هزینه زیادی برای سیستم خود بپردازد و اگر از همین سیستم قدرتمند فقط برای کار های اداری استفاده شود هزینه ای گزاف بوده و از بیشتر قدرت ان سیستم استفاده ای نمیشود.(بعضی از مینی کامپیوتر های قدرتمند قادر به اجرای برنامه های سنگین طراحی و مهندسی نیز می باشند)

بعضی از کاربران رایانه را تنها برای کارهای روزمره استفاده می کنند و بخش زیادی از سیستم کامپیوتر های بزرگ برای آن ها قابل استفاده نخواهد بود. پس میتوانند از مینی کامپیوتر ها برای اینگونه نیاز ها استفاده کنند و در محل های گوناگون ان را به کار بگیرند.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی از مینی کامپیوتر ها در ارگان های دولتی شرکت های خصوصی و…استفاده می شود تا بیشترین بازده را نسبت به قیمت ان برای یک مجموعه به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 5 =