امنیت زیروکلاینت ها

امروزه وجود زیروکلاینت ها باعث رفع نگرانی مدیران شبکه و کاربران IT درخصوص امنیت شبکه و اطلاعات شده است. حفظ امنیت یکی از تفاوت های مهم زیروکلاینت ها در مقایسه با پی­سی­ها می­باشد. انتخاب زیروکلاینت، انتخابی هوشمندانه و درست در خصوص کاهش هزینه و کاهش فضای اشغالی توسط پی­سی­ها و حفظ امنیت است.

قابلیت های امنیتی در زیروکلاینت ها

۱-زیروکلاینت ها ویروسی نمی­شوند:

حفظ امنیت در زیروکلاینت ها آسان تر است، زیرا هیچ اطلاعاتی درون آنها ذخیره نمی­شوند و هیچ سیستم عاملی مانند لینوکس و ویندوز ندارند درنتیجه به هیچ وجه ویروسی نمی­شوند درحالیکه پی­سی­ها به دلیل داشتن سیستم عامل و رم و هارد و سی پی یو بیشتر مورد حمله بدافزار ها قرار می­گیرند.

۲ – انتقال پیکسل در شبکه:

در زیروکلاینت ها بر خلاف پی­سی­ها اطلاعات فقط در سرور پردازش می­شود و هیچگونه اطلاعاتی بین سرور و زیروکلاینت رد­و­بدل نمی­شود و فقط پیکسل­های تصویر از سرور به زیروکلاینت منتقل می­شود. درنتیجه به دلیل جابه­جا نشدن اطلاعات بین سرور و زیروکلاینت و قابل دسترس نبودن اطلاعات، امنیت بالاتری را برای کاربر فراهم می­سازد تا اطلاعات غیرقابل ردیابی باشد.





۳رمزنگاری اطلاعات:

زیروکلاینت­ها بااستفاده از پروتکل­هایی همچون(RDP,PCOIP,DDP,ICA,HDX)به­گونه­ای رمزنگاری می­کنند که امکان سرقت اطلاعات را سخت تر می­کنند.

در صورتی که سرقت اطلاعات در پی­سی­ها بسیار آسان است زیرا اطلاعات به راحتی جابه­جا شده و کدگذاری نمی­شوند.

۴عدم سرقت اطلاعات:

با استفاده از زیروکلاینت به راحتی می­توان دسترسی کاربران را کنترل کرد. به طور مثال با مسدودسازی پورت ها (مانند پورتUSB) از خروج و سرقت اطلاعات از سرور جلوگیری کرد.





۵متمرکزسازی اطلاعات در زیروکلاینت:

یکی از نقاط مثبت زیروکلاینت ها ذخیره و تمرکز تمام اطلاعات در سرور است.در این صورت با وجود نقص امنیتی یک کلاینت ،اطلاعات همچنان محفوظ می­ماند.

در اصل زیروکلاینت نوعی کنترل کننده امور از راه دور است و کاربر در زیروکلاینت فقط نوعی مصرف کننده اطلاعات است.





۶عدم نیاز به جا به جائی اطلاعات:

کاربران برای جا­به­جایی اطلاعات بین دو زیروکلاینت، به دلیل ذخیره تمام اطلاعات در سرور و اختصاص یک دسکتاپ مخصوص به کاربر که در قالب یک پوشه در هارد سرور ذخیره شده است، تنها کافی است داده مورد نظر خود را از USER خود به اشتراک بگذارند.

۷ – ایمنی بیشتر با کارت های هوشمند:

در بعضی از زیروکلاینت ها برای سهولت ورود و خروج کاربر و امنیت بالاتر آن، می­توان ازکارت های هوشمند و توکن های سخت افزاری استفاده نمود. درنتیجه خطر Sniff  یا Key logger  در شبکه ی زیرو کلاینت کاهش پیدا می‌کند.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 2 =